onsdag 24. april 2013

Det handler om å overleve

Første «del-mål» er nådd. Jeg er nede (oppe?) i bolus-doser, altså at jeg får 300 ml gjennom sonden på en time, fem ganger om dagen. Da jeg for 3 uker siden startet på 30 ml hver time, 20 timer i døgnet, så jeg aldri for meg at jeg skulle komme hit. Eller jeg visste at jeg ville komme hit, jeg bare så ikke for meg hvordan i alle dager jeg skulle få det til! Med tett samarbeid med legene og mye støtte fra mine trygge personer, har det likevel gått. Sakte men sikkert. Det er godt å ha det på plass, og vite at nå er det bare stabilisering som gjelder. Men det er overhode ikke enkelt. Det har kostet meg mye å komme hit, og det vil koste enda å «stå i» dette fremover.


Mange har trodd at jeg skulle legges inn for å bli «helbredet», men det er langt fra realiteten. Dette er den enkle delen av alt sammen. Javisst var valget om sonde vanskelig, men å bli matet gjennom den er en quick fix. Det er livredning. Ikke terapi eller behandling, bare fysisk førstehjelp. Brannslukning. Uten sondematen ville jeg vært tilbake til utgangspunktet. Jeg spiser fremdeles mitt lille utvalg av grønnsaker, hvertfall som oftest, men er like redd for all annen mat som jeg var før. Og mengden kalorier jeg får er kun ren overlevelse. Det er akkurat nok til å stabilisere meg, verken mer eller mindre. Problemet er der enda, det bare blir holdt i sjakk. Denne løsningen med sonde er midlertidig men likevel så langsiktig at jeg i dag ble utskrevet fra sykehuset, og skal få sondematen hjemme fremover. Hvor lenge vet vi ikke enda. Jeg må lære meg å spise igjen, sonden kan jeg ikke leve på for alltid. Forhåpentligvis vil litt mer næring i kroppen gjøre at jeg etterhvert får mer utbytte av behandlingen på dagenheten og hos psykologen, som igjen forhåpentligvis etterhvert kanskje kan gjøre at jeg klarer gi litt slipp på den rigide kontrollen. Bytte ut litt av sondematen med litt normal mat. Etterhvert. Ikke noe press! Vi tar det som det kommer, en dag av gangen.



Jeg kan se at dette høres litt spesielt ut å gjøre det på denne måten. Men målet er ikke å kurere meg; målet er å holde meg gående. Jeg har ikke fortalt det til noen, og har ikke tenkt å snakke om det heller foreløbig, men jeg kan nevne at vi tar utgangspunkt i at jeg skal få et tilbud om et opphold på et behandlingssted. Det er bare det at ventetiden er lang. Det vil ikke være før etter sommeren, og ingenting er avgjort. Vi vet ikke enda om de vil ta i mot meg, vi vet ikke enda om jeg vil gå med på å dra dit når den tid kommer. Jeg sier ikke at jeg skal, men jeg sier heller ikke at jeg ikke skal. Mye kan skje de kommende månedene, og avgjørelsen er enda langt unna. Heldigvis. En dag av gangen. Fokuser på her og nå. At jeg er kommer hjem fra sykehuset betyr ikke at jeg er bedre, det betyr bare at jeg er stabil. Men det er jo tross alt ganske mye bedre enn jeg var før jeg fikk sonden. Døden puster meg ikke lengre i nakken.

8 kommentarer:

  1. Fysisk førstehjelp, en god beskrivelse synes jeg.
    Jeg tror folk forstår at veien er lang. Og om noen ikke skjønner det - næh, de kan bare være.

    Akkurat NÅ fikk jeg en ide. Hva det er får du vite etterhvert :)
    *klemmm*

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange har problemer med å skjønne at veien er lang.. Jeg har fått en del "bli frisk fort!" for å si det sånn.
      Nå er jeg spent på denne idèen din :D

      Slett
  2. jeg kan kjenne meg godt igjen i hvordan du har det. Jeg har selv vært innlagt med sonde en rekke ganger, og det er som du sier, en brannslukker. Jeg fikk sondemat hjemme og det var litt rart synes jeg, men det ble en vane det også. alt til sin tid, ta tiden til hjelp! :-) Stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes også det er rart, men regner med jeg også blir vant til det! Takk, Marthe :)

      Slett
  3. Jeg syns ikke det høres spesielt ut å gjøre det slik i det hele tatt. Jeg syns det er helt genialt at helsevesenet (og du) tar ansvar og sørger for at du ikke faller enda lenger ned - men som du sier - i stedet stabiliserer deg og sørger for at du får i deg næringen du trenger for å legge grunnlaget for at du kan komme deg videre og opp derifra.

    Syns du har mange kloke tanker. Tenker at det må være håp for en(innsiktsfull ressursperson)som deg!

    SvarSlett
  4. Selvfølgelig blir du ikke frisk på en-to-tre, det må da alle som kjenner deg (om så bare litt) skjønne! Veien til "helbredelse" er lang når man har spiseforstyrrelser, spesielt når man har alvorlige spiseforstyrrelser (jeg kom jo ikke så langt). Du må jo bare ta en dag av gangen, en ting av gangen. Jeg er imponert over at du klarer å skrive så utrolig bra om din situasjon til å være - ja - i din situasjon. Stå på sier jeg bare. Det er håp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er faktisk langt fra alle som skjønner det.. Jeg er flink tilk å ta en dag av gangen :) Takk fine Marianne <3

      Slett