Til
å begynne med så følte jeg meg helt på jordet og fullstendig
ukvalifisert. Men underveis, og spesielt i starten, fikk jeg mye
back-up og tips fra daglig leder, Marie. Det at hun ga meg tilbudet
om å være ridelærer anser jeg som en enorm tillitserklæring. Selv
om jeg selv følte at jeg ikke kunne noe, så stolte jeg på at hun
så noe i meg som jeg selv ikke så. Det gjorde at jeg turte å ta
sats. Heldigvis innså jeg raskt at det ikke var så hokus pokus som
jeg hadde sett for meg. Det handler veldig om hva man gjør det til.
Jeg er ikke noe stortalent innen ridning, men jeg kan det mest
basice, og det er akkurat det barna skal lære. Selv om jeg kanskje
ikke har like mye erfaring som de andre, så har jeg ting jeg er god
på, og vi har alle forskjellige ting å lære bort. Og Marie påpekte
noe viktig; når det kommer til barn så handler det ikke om å lære
mest mulig og bli best mulig til å ri; det handler veldig mye om å
føle seg trygg og ha det gøy!
Jeg
er ikke så teknisk, jeg fokuserer mest på det jeg synes er
viktigst, nemlig at man er snill og rettferdig med hesten. At man er
tydelig. Jeg har også en del fokus på det mentale, og på den
kontakten man har med den hesten man rir. At hesten merker vår
energi, at den har egne tanker og følelser, at det er et levende dyr
og ikke bare noe man setter seg opp på og styrer til høyre eller
venstre. Jeg er nok i overkant nervøs, og har mye fokus på
sikkerhet. Dette første året var det ingen elever som falt av en hest på mine
timer, og det er jeg veldig fornøyd med. Det er nok riktignok litt
tilfeldig også, det er selvsagt ikke slik at man kan unngå fall
dersom man bare er nøye nok med sikkerheten; hester er tross alt
egne individer som kan skvette eller snuble eller falle.
Fra langtur på et av årets rideleirer ♥
Jeg
kjenner at jeg har kommet langt, fra den første timen hvor jeg knapt
klarte heve stemmen og var kjempeusikker på meg selv, til nå hvor
jeg uanstrengt står og brøler så alle kan høre det, og føler meg
trygg(ere) på hva jeg gjør. Samtidig kjenner jeg på at jeg har
enda mye å lære, og at jeg lærer mye underveis. Jeg har vokst
enorm på det ansvaret. Og jeg er jo en som like å planlegge og ha
kontroll og oversikt. Timene har jeg planlagt lang vei i forkant, og
har laget et eget, grundig opplegg for hver teoritime jeg har hatt.
Jeg tror jeg har brukt mer tid på å planlegge teori-timene, enn jeg
har brukt på selve timene. Jeg har jo være mye i stallen disse
årene jeg har vært der, men jeg har aldri vært «sjefen», aldri
vært alene om ansvaret på den måten jeg nå har vært.
Det
har vært både oppturer og nedturer. Jeg har blitt bedre på å
kjenne mine grenser, og det å sette grenser. Etter jul måtte jeg
innse at det ble litt for mange timer, og heldigvis var det ei som
var villig til å ta over to av mine fem ukentlige timer. Det føltes
som et nederlag der og da, men jeg er glad det ble sånn, og jeg
føler jeg har mer å gi på de timene jeg har igjen. Da jeg startet
som ridelærer husker jeg spesielt godt at Marie sa at det var viktig
at jeg dro hjem og fikk noen timer hvile før rideskolen startet på
ettermiddagene, fordi det var ganske krevende å ha ridetimer selv om
man liksom bare står der. Det stemte på en prikk, og jeg er glad
jeg var litt forberedt på det.
Jeg
tenker at alle barn trenger å ha trygge voksne rundt seg, og jeg
forsøker å være en trygg voksen for de elevene jeg har, de timene
i løpet av den uka. Det er en oppgave jeg tar på meg med det
største alvoret. Dette er noe jeg bruker mye tid og energi på, jeg
gjør det helhjertet. Jeg forsøker å bli kjent med og engasjere meg
i hver enkelt elev. Jeg tenker at hvert barn er forskjellig, og har
forskjellige «nøkler», dvs hva som fungerer for de og hva de
responderer på. Noens nøkler er enkle å finne, andre må man jobbe
litt for. Jeg har hatt elevene mine ett år nå, og jeg ser at noe
har skjedd dette året. Det er jammen meg gøy! Deres glede og
mestring blir min glede og mestring, og det er bare helt nydelig å
få være med på!
Glad du fokuserer på å være snill og rettferdig mot hesten. Det er jo det viktigste av alt :) !
SvarSlett