mandag 30. mars 2015

Some rather die than be who they are

Dette er 2015 og jeg bare klarer ikke skjønne at man ikke skal få lov å elske den man elsker. Jeg klarer ikke skjønner at det ikke er en selvfølge!! Jeg fatter ikke at noe så vakkert som kjærlighet kan føre til så stygge reaksjoner som mobbing, utestengelse, trusler, avvisning, redsel, sinne, hat. Hvordan kan det ha seg sånn at folk ikke tør være den de er, den de er født som, i frykt for hva andre kommer til å si, mene, tro eller gjøre?

Å bli forelsket i noen av samme kjønn er ikke en sykdom, det kan ikke behandles eller helbredes ved hjelp av religion og/eller tvang. Å være skeiv er ikke noe man bestemmer seg for å være. Man kan ikke forandre seg, selv om man prøvde det, selv om man ville det.

Jeg har nok hørt "Same Love" av Macklemore og Mary Lambert før, tror jeg, men aldri lyttet til den, ikke før jeg hørte den på Glee. Da jeg fikk et inntrykk av hva den handlet om, fant jeg den frem og hørte på den omtrent hundre ganger på repeat. Jeg søkte den også opp på youtube, og fant mange rørende og vakre covre av den. Kanskje er det bare jeg som er lettrørt, men jeg måtte faktisk gråte litt.

Her er sangen, med tekst; 


Et lite utvalg av de beste delene; 

The right wing conservatives think it's a decision
And you can be cured with some treatment and religion
Man-made rewiring of a predisposition
Playing God, aw nah here we go
America the brave still fears what we don't know
And "God loves all his children" is somehow forgotten
But we paraphrase a book written thirty-five-hundred years ago

Have you read the YouTube comments lately?
"Man, that's gay" gets dropped on the daily
We become so numb to what we're saying
A culture founded from oppression
Yet we don't have acceptance for 'em

When everyone else is more comfortable remaining voiceless
Rather than fighting for humans that have had their rights stolen
I might not be the same, but that's not important
No freedom 'til we're equal, damn right I support it

When kids are walking 'round the hallway plagued by pain in their heart
A world so hateful some would rather die than be who they are
And a certificate on paper isn't gonna solve it all
But it's a damn good place to start
No law is gonna change us, we have to change us

And I can't change
Even if I tried
Even if I wanted to
And I can't change
Even if I tried
Even if I wanted to
My love, my love, my love
She keeps me warm



Les gjerne også; 
Homohat. Eller?
Klein reaksjon på legning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar