torsdag 23. april 2015

I øyeblikk som dette #9 (ikke slipp)

Lille jenta, tøff og sårbar på samme tid. Hun er snart åtte, men lett som ei fjær, ikke tung å bære på. Jeg har hendene flettet sammen foran meg, en liten slynge som hun sitter i. Bena rundt meg, armene rundt halsen min, hodet hvilende på den ene skulderen min. Hun er så søt, så god, jeg får både mamma-følelse og storesøster-følelse på en gang. Vi er på en parkeringsplass, vi har vært sammen hele dagen og nå skal våre veier skilles. Faren hennes, søskenbarnet mitt, venter. Jeg vil ikke slippe henne. Hun vil ikke slippe meg.

«Kanskje jeg skal ta deg med hjem til Lofoten»
«Ja» mumler hun inn i håret mitt.
«Men vil du ikke savne mamma og pappa?»
«Neida» svarer hun bestemt.

Jeg vil ikke slippe henne. Hun vil ikke slippe meg. Tiden står stille og i øyeblikk som dette er alt det vonde milevis unna. Jeg kjenner hvem Tora egentlig er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar