På autismesiden.no fant jeg en informativ og forståelig forklaringsmodell på hvordan hjernen mottar og håndterer inntrykk, og hvordan mennesker i autisme-spektret mottar og
håndterer inntrykk;
"Hjernen bombarderes konstant med
inntrykk fra ulike kilder:
Syn, hørsel, følelser, tanker, impulser, smak og lukt
Alle disse inntrykkene må håndteres
og bearbeides av hjernen. Veldig forenklet kan man si at hjernen har
tre hovedfunksjoner som bearbeider informasjon:
1. Sekretæren (ubevisst
funksjon)
2. Bibliotekaren (ubevisst
funksjon)
3. Sjefen (bevisst)
Sekretæren
Sekretæren er første steg på veien
for all informasjonen hjernen mottar. Sekretæren er en ubevisst
funksjon, det vil si at det bare er noe som skjer automatisk på
samme måte som å puste.
Sekretærens hovedoppgave er å
filtrere bort unødvendig eller mindre viktig informasjon. Dette
gjøres automatisk på bakgrunn av erfaringer og er
situasjonsbetinget.
Funksjonene som er sekræterens
oppgave er mange og viktige. Her ligger blant annet evnen til å
prioritere og planlegge. Her ligger arbeidsminnet og konsentrasjon.
Her ligger også automatiseringsevnen. Etter at en oppgave har blitt
gjort tilstrekkelig mange ganger blir den automatisert. Også
komplekse oppgaver blir automatisert over tid. Hvem har for eksempel
ikke opplevd å ha kjørt bil og tenkt på noe helt annet for så
plutselig oppdage at du har kjørt et langt stykke, kanskje gjennom
en by, uten huske det.
Personer med Aspergerssyndrom har en
svekket sekretær. Hva innebærer det er at sekretæren ikke makter å
gjøre jobben sin? Jo, for mye informasjon slipper videre inn til
bibliotekaren. Uviktig informasjon blir ikke filtert bort, reklame og
uadressert post som burde vært ”kastet” blir likevel sendt
videre. Det fører til at bibliotekaren får alt for mye informasjon
som må katalogiseres og arkiveres og klarer ikke å se noen
sammenheng mellom all informasjonen.
Bibliotekaren
Bibliotekarens oppgave er å sette all
informasjonen den får fra sektretæren i sammenheng. Bibliotekaren
skal analysere inntrykkene, tolke dem og kjenne dem igjen slik at man
kan handle korrekt basert på den informasjonen og tidligere
erfaringer. Informasjonen skal så katalogiseres og lagres som nye
erfaringer i arkivet for senere gjenbruk.
For personer med Aspergers er det
bibliotekaren som sliter mest. Den stakkars bibliotekaren har i
utgangspunktet alt for mye informasjon som må behandles fordi
sekretæren ikke har gjort jobben skikkelig. At bibliotekaren sliter
med å systematisere all informasjonen gjør ikke saken noe bedre.
Sjefen
Sjefen er hjernens bevisste funksjon.
Det er her de virkelig viktige og aktive beslutningene tas. Normalt
er det kun en liten del av alle inntrykkene og informasjonen som
hjernen bombarderes med, som krever en aktiv beslutning og som ender
her. Men hvis sjefen hele tiden blir lesset
ned av uviktig ”mas” fra sin sekretær og bibliotekar blir han
grinete og sliten.
Personer med en autismespekterdiagnose
har dårligere sekretærer og bibliotekarer enn såkalte vanlige
personer. Det innebærer at de må bruke hjernes sjefsfunksjon mye
mer aktivt enn andre personer, noe som krever uhørt store mengder
energi. (...) Hvis sjefen har for mye å
gjøre eller ikke får nok hvile klarer han ikke å konsentrere seg
om de viktige sjefsoppgavene. Da går det dårlig for hele bedriften
(hjernen)."
For meg var dette godt å lese. Jeg vet jo at det ikke skal så mye til før jeg føler meg overveldet, men det er fint å finne ut hvorfor. Og med dette i bakhodet er det kanskje
innlegget mitt om aspergers og stress enda mer forståelig?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar