torsdag 21. januar 2016

En drøm, et mål, en milepæl!

Jeg har jobbet i stallen i snart et år nå. De aller fleste som får høre hvor jeg jobber spør om jeg har egen hest, eller spør om jeg ikke skal få meg en. Og sånn var jeg selv til å begynne med, hvorfor får de seg ikke bare hest, alle de som er glad i hester og som har lyst på! Jo mer jeg er i stallen jo gladere blir jeg i de store dyrene, men jeg får faktisk bare mindre og mindre lyst på egen hest. Jeg tror ikke folk flest kan forstå hvor vanvittig mye det kreves for å ha en hest, hvor altomfattende og altoppslukende det er, både fysisk, mentalt og ikke minst økonomisk. Det er ikke noe man «bare gjør». Den skal ha stell, mat, oppdragelse, stimulans, trening (og det vil si mye mer enn bare å sette seg opp på ryggen og ri!), boksen skal rengjøres daglig, hesten skal bli skodd jevnlig, få oppfølging av veterinær (feks tannsjekk/tannbehandling). Man kan ikke gå inn i dette uten å vite 100% at man er i stand til ivareta alle aspektene. Så nei, jeg vil ikke ha hest. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg vet at jeg ikke kan. Hvertfall ikke akkurat nå.

Jeg har tenkt er at det er lurt å ha en hest på fôr før man skaffer seg sin egen. Det vil i at man har ansvaret for en hest, alt fra en dag i uken til hver dag. Kanskje er eier av hesten bortreist, opptatt eller syk en periode, eller har behov for å ha noen dager stall-fri. Har man en hest på fôr så trimmer, forer og steller man den de avtalte dagene/i den perioden, og betaler en avtalt sum per måned. Det kan være en myk start, man kjenner hvor mye jobb og ansvar det er, men uten den store forpliktelsen det faktisk er å kjøpe en egen hest. Det ble et slags mål for meg, at jeg en dag kunne ha en hest på fôr, uten at jeg helt visste hvilken hest det i så fall skulle være, eller hvem i all verden som ville være villig til å gi meg ansvaret for hesten sin!

Vi har en hest i stallen, Tarzan, som eies av stallen. På hverdagene blir boksen hans tatt på dagtid av de/vi som jobber der, og på ettermiddagene er det rideskole og han blir tatt inn og foret av de som er hjelpere der. I helgene og ferier er det de som eier hestene/har de på fôr som må ta alt selv. Da jeg startet opp i stallen ble jeg raskt glad i Tarzan. Han var skadet og måtte stå inne i lang, lang tid. Når de blir stående i ro trenger de ekstra mye stell, kos og oppmerksomhet, og jeg pleide ofte å børste han. Men han kan virke litt sur, legge ørene bak og trampe med beina, han gjorde det noen ganger mens jeg var inne i boksen hans og det gjorde meg usikker. Jeg var ny i heste-verdenen og visste ikke så mye om hester, men jeg visste at det ikke var gode tegn. I høst begynte jeg å få interesse for han igjen. Jeg fikk lov å låne han en lørdag, og red på han. Fikk hjelp og instruksjon av en hestevenninne, og jeg fikk så godt til å ri på han, han var så mye mer følsom og villig enn den hesten jeg hadde pleid å ri på frem til da, han var rett og slett en drøm! En lørdag senere fikk jeg låne han igjen, også denne gangen fikk jeg hjelp av en hestevenninne, og med hennes veiledning og oppmuntring galopperte jeg på egenhånd, for aller første gang i mitt liv, på fantastiske Tarzan! Og det var liksom det, jeg er helt solgt, det er Tarzan for alle penga, han er bare den beste og fineste i hele verden.




Det er en jente i stallen som har Tarzan på halv-fôr. I praksis betyr at han er ledig den andre halvparten av tiden, så rett over jul spurte jeg om jeg kan få ha han den andre halvparten - og det får jeg!

Han kan se litt sur ut, og har en lav terskel for å legge ørene flat (flate ører = sinna hest), også når jeg er sammen med han inne i boksen hans. Men jeg vet at det ikke er meg han er sint på, og jeg føler meg helt trygg på at han ikke vil kunne finne på å gjøre meg noe. Jeg bare snakker beroligende til han, stryker han på nakken og bak ørene, og da mykner han opp. Eple er et ord han kjenner til, og som gjør han veldig begeistret. Han er en snakkesalig mann og humrer ofte når jeg går forbi, eller sier navnet hans. Jeg vet ikke om han er glad for å se meg eller om han bare forventer å få noe godt, uansett tar jeg det som et tegn på at han gjenkjenner meg. Og det gjør meg så lykkelig! Uheldigvis skadet han en fot nylig. Han ble jaget rundt av en annen hest som bare ikke ville gi seg, selv om Tarzan hadde underkastet seg for lengst. Jeg var der da det skjedde, det var så fælt å se hvor redd han var, da vi fikk han inn så sto hele hesten og skalv av redsel og sjokk. Det gjorde at jeg føler enda mer omsorg og kjærlighet for han! Han var full av sår og hadde vondt i begge bakbein, men det var den ukontrollerte løpinga på frossen gjørme full av dype hull etter hover gjorde at han skadet en sene i en fremfot.

Tarzan er en godt voksen mann på 20 år og vil nok bruke litt tid på å lege seg. Med andre ord så får jeg ikke ridd han. Det er selvsagt litt kjipt etter at vi var kommet så godt i gang, men når alt kommer til alt så spiller det ingen rolle for meg hvor lang tid det tar, så lenge han blir bra til slutt og at vi får ha han hos oss. I mellomtiden skal han få masse gulerøtter, epler, kos, stell, skryt. Det vil ta hvertfall et halvt år før han kan bli ridd igjen, men nå etterhvert kan jeg begynne å leie han på tur. Det gjorde jeg nylig, etter at han hadde skadet seg men før vi visste hvor alvorlig det var og at han måtte stå i ro. Heldigvis slipper han å stå inne. På beitet står han i ro og spiser hele dagen, så det beste for han er å få stå der sammen med vennene sine (men ikke den hesten som angrep han, de to skal aldri få møtes igjen!). Hester dveler heldigvis ikke med ting som har skjedd, så bortsett fra foten går det helt fint med han.

Leieturen med Tarzan, ponni i akkurat passe størrelse ♥

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar