torsdag 5. desember 2013

Den mest vidunderlige tiden på året

Julen gjør ting som ellers i året er enklere å skjule/fortrenge, litt mer synlige. Det finnes mange som har dårlige minner, har et vanskelig forhold til mat, har vanskelige familierelasjoner, sliter med dårlig økonomi, ikke har noen å dele høytiden med osv. Jeg skjønner at mange kan ha dårlige assosiasjoner til julen – men jeg tenker at det ikke er julen sin «feil», og jeg har ingen dårlig samvittighet over min egen voldsomme glede over denne magiske tiden på året. Mange klager over at jula er blitt så materialistisk, men ærlig talt, det trenger den ikke være. Den er hva du gjør den til.

(2012) Roxy kjenner stemningen!

Her i gården er det ikke noe mørketidsdepresjon, nei! Jeg elsker vinteren, jeg elsker snø, jeg elsker mørket, stearinlys, noe varmt i koppen og innekos. Desember, advent og jul er MAGISK og jeg ELSKER DET! Desember er måneden jeg kan få en slags ferie fra de vonde tankene og bare kose meg. Eller ikke bare kose meg, utfordringene er der men jeg kan sette de litt på hold. Gleden og kosen er så intens at det gir meg et slags pusterom. Som regel går jeg på en helvetes smell i januar, men vet du hva, det er jammen meg verdt det. Jul er det beste som finnes! Folk klager over at kjøpesentrene pynter med juletrær og julekuler, og at butikkene selger julemat og julegodis «altfor tidlig». Jeg er så uenig - jul og julestemning er altfor fantastisk til å bli komprimert inn i kun en måned!

Julegleden har jeg fått inn via morsmelken, for jeg har vokst opp med en mor som rett og slett kan beskrives som en julefanatiker. Et sted leste jeg et fiffig sitat; Ordet «jul» virker på frua som ordet «tur» virker på bikkja, og det beskriver virkelig hvordan det er med mamma og jul. Hun pakker vekk ting for å få plass til ekstra mye julepynt, og bruker minst en uke på (intens) pynting. Resultatet blir et realt julehus. Hadde jeg og mamma fått det som vi ville, så hadde jula vart helt til påske.

(2011) To spente barn!

«Jul» er det koseligste ordet som finnes. Julefeiring, juletre, julegaver, julaften, julepynt, julemat (vegetarisk, that is), julefest, julesanger, juleglede, julestemning. Tradisjon, samhold, trygghet, familie, varme. Det er ikke til å legge skjul på at de siste månedene har vært ekstra, så jul er virkelig akkurat det jeg trenger nå.

Tre nydelige versjoner av tre nydelige julesanger;

Moddi - Nordnorsk Julesalme

Maria Mena - Home For Christmas

Katzenjammer - Vi Tenner Våre Lykter

4 kommentarer:

  1. Enig med deg der assa. Mamma er akkurat som din, bare at hun begynner å pynte allerede i begynnelsen av desember. Og julebaksten starter hun med i november..Det er nisser overalt i huset, på ALLE rom. Du kan ikke en gang sitte på do uten at noen nisser glor på deg. Men det er koselig, og akkurat sånn det skal være. Også vokst opp med at det er sånn det er, så det hadde vært rart om det ble mindre pynt, og ja, mindre av alt egentlig.
    Jeg er ikke glad i vinter og snø, men i desember MÅ det være snø, er ikke så mye julestemning uten. Desember blir også dermed den koseligste måneden i året.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mamma begynner også i begynnelsen av desember. Ja, det er koselig :)

      Slett
  2. Sitter bare og smiler jeg :)
    <3

    SvarSlett