onsdag 10. desember 2014

Gjør mot deg selv som du gjør mot andre

Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg, er vel et ordtak alle kjenner til. Men la oss snu det om. Det er mange som ikke er snille med andre, men det er nok enda flere som ikke er snille med seg selv. De er omsorgsfull og forståelsesfull, overfor alle andre enn seg selv. Snill og tålmodig, med alle andre enn seg selv. Oppmuntrende og støttende, mot alle andre enn seg selv. Flinke til å komme med gode råd til de rundt seg, men følger dem ikke selv. Det høres kanskje teit ut men det ligger virkelig noe i det med å være venn med seg selv.


Mange mener at man må ta vare på seg selv, for når alt kommer til alt så har du kun deg selv. Alt er opp til en selv. Alt står (og faller) på en selv. Det er jeg dypt uenig i. Man er aldri alene. Og når det er noe man sliter med, så trenger man hjelp og støtte fra andre. MEN - det hjelper ikke hvor mye andre forsøker å bygge deg opp, så lenge du bryter deg selv ned. Med det mener jeg ikke at man må «ta seg sammen» eller at «alt bare sitter i hodet». Jeg snakker ikke om selve sykdommen, sykdomstankene, men tankene du har om deg selv. Det er to forskjellige ting. Jeg sikter til de tankene man har om seg selv, måten man snakker til seg selv på. Måten man «rettferdiggjør» handlingene sine på, som «...fordi JEG fortjener ikke bedre» eller «...fordi det er bare sånn det er» eller «...fordi det det har ikke noe å si». Automatiske tanker, som man kanskje ikke er bevisst på, men når man blir bevisst kan man jobbe med å endre på dem.

Jeg jobber med mine. Noen ting får jeg til, andre ting ikke. En konkret ting er dette med maten; når jeg er i tvil om hva jeg skal spise (som regel i forhold til sammensetting av måltider og kalorier), så tenker jeg hva jeg ville svart dersom noen var i samme situasjon og hadde spurte meg hva de skulle gjort. Svaret er alltid så enkelt; the more the merrier. Hvorfor skulle jeg fortjene noe dårligere enn de rundt meg? Hvorfor skulle DU fortjene noe dårligere enn de rundt DEG? Ta vare på deg selv! Vær snill og tålmodig med deg selv! Og gjør mot deg selv, som du ville gjort mot andre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar