torsdag 17. desember 2015

«Akkurat nå» - desember!

«Hvordan går det?»

Hva skal man svare? Spør vedkommende før å være høflig, eller er han genuint interessert i hvordan jeg har det? Er det egentlig rette tid og sted til å svare helt ærlig? Spørsmål om hvordan det går er egentlig veldig tomme ord. En tom frase som i nittifem prosent av tilfellene får et «bra!» tilbake enten det faktisk går bra eller det går på stumpene løs. Christine Koth har kommet på en ny vri; heller spørre hvordan det går - akkurat nå. Det er et spørsmål det er mye lettere å svare på, enn å skulle begynne å oppsummere den generelle livssituasjonen.

«Og akkurat nå, i dette øyeblikket, har jeg det ni av ti ganger helt fint. Bare kjenn etter. Har du noen problemer akkurat nå? Nei. Det er en meditasjonsteknikk, som skal gjøre oss mer oppmerksomme på øyeblikket. Og øyeblikket er håndterbart, det er til å mestre, til å bære, til å gripe. Det er det som ligger forut eller bak som skaper trøbbel. Stress, angst – og kjedsomhet. Det er derfor generelle spørsmål er så kinkige å svare på og grubling ikke fører til noe som helst.» -Koth

For en utrolig, utrolig fin og lur tanke. Jeg er jo glad i omformuleringer som gjør ting mer konkret og håndfast, og dette er en god sådan. Forholde seg til nuet, i stede for å tenke over det som har skjedd, i stede for å tenke på det som skal skje. Vær her og nå! Jeg skal prøve å ta det i bruk selv, og håper vi kan være flere om det!

____________________________________________

Dette postet jeg for noen år siden, og synes fremdeles dette er en utrolig fin og smart ting - la oss alle sammen gjøre mer av dette!

Akkurat nå er jeg rolig i hodet etter en fin dag, hvor jeg startet dagen med en klatre-økt, etterpå hadde jeg en god samtale med en flott dame. Deretter gikk turen opp i stallen hvor jeg hengte opp julestrømper, en til hver av hestene! Så dro jeg hjem til mamma og drakk en kopp te mens vi snakket litt. Etter det hadde jeg en deilig time hos hudpleieren min, som jeg dette siste året har blitt litt kjent med og veldig glad i. Til sist dro jeg opp i klatreveggen igjen, for å ha en ekstravakt der, i tillegg til å møte to hyggelige jenter som jeg sikret så de fikk klatret litt. Akkurat nå er jeg kommet hjem og er god-sliten i kroppen. Akkurat nå er smertene i nakken fryktelig vondt og distraherende, men jeg har likevel troen på at jeg kommer til å få sove i natt likevel. Akkurat nå er det desember og snart jul med mye hvile og ro og glede.

Hvordan har DU det, akkurat nå?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar