torsdag 26. mars 2015

Tunga rett i munnen

De som har fulgt bloggen min en stund har kanskje fått med seg at ord, formuleringer og omformuleringer er viktig for meg. Snakking med andre og skriving for meg selv kan hjelpe meg gjennom noe, gjøre en vanskelig situasjon overkommelig, eller i det minste oversiktlig, bare ordene er de rette og formuleringen er riktige.

Det er ofte snakk om tanker som er sort-hvit, enten-eller. Det er vanskelig å skulle vite hvor, mellom slike ytterpunkter, man liksom skal befinne seg. Et ord som for meg beskriver det veldig godt, er balanse. Det er et beroligende og fint ord. Det skaper ingen forventninger og setter ingen krav. Å finne balanse, føles mer oppnåelig enn feks det fullstendig intetsigende uttrykket «en mellomting».


Når man metaforisk sett har kjørt seg fast i et spor, eller kjører i feil retning og ofte allerede er utslitt, da er det fryktelig tungt å skulle starte en «snu-oprasjon». Da er det mye mer overkommelig å heller tenke at man skal forandre kurs. Det er stor forskjell på å «snu» det rundt og å «vri» det rundt. En grad av gangen, i stede for 180 grader på en gang. Og det er jo faktisk sjeldent man snu fullstendig rundt, for man skal ikke tilbake, man skal jo videre, bare ikke i akkurat det sporet man er i nå.

I stede for å angre på noe, er det bedre å si at man skulle ønske man hadde gjort noe annerledes. Dersom man har gjort noe som har fått alvorlige konsekvenser så blir det noe annet, men generelt sett brukes «angre» altfor ofte. Det er et sånt negativt ladet ord. Å gå rundt og angre tar mye energi fra oss. Og det er så meningsløst, for det som har skjedd har skjedd, og det er faktisk ikke noe man kan gjøre med det! Selv tenker jeg svært sjeldent at jeg angrer på ting, med mindre det er noe som har gått ut over andre mennesker. Det er ting jeg skulle ønske hadde blitt annerledes, ting jeg ville gjort annerledes dersom jeg visste da det jeg vet nå, men når alt kommer til alt så er det sånn at gjort er gjort og spist er spist, og uansett hvor mye man rakker ned på seg selv i etterkant.

Se gjerne også;

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar